Saturday, September 15, 2012

Kurang lemak kurang penyakit

Semakin ramai rakyat Malaysia mengalami penyakit atau masalah lebih berat badan.Apakah faktor risiko masalah kesihatan seseorang meningkat jika ahli keluarganya mengalami berat badan berlebihan.

Obes telah menjadi satu masalah utama diMalaysia,dengan jumlah obesiti dikalangan rakyat Malaysia telah meningkat sebanyak tiga kali ganda sejak15 tahun yang lalu dari 14% pad 1996 kepad 14peratus pad tahun 2010.Yang membinbangkan adalah kadar obesiti dikalangan kanak-kanak juga meningkat pad kadar yang membimbangkan dan ia kini merupakan salah satu masalah pemakanan yang paling lazim di seluruh dunia.

Faktor-fakto utama yang menyebabkan Obesiti.

-Tabiat pengambilan makan yang kurang berkhasiat dengan pengambilan makanan berlemak.

-Gaya hidup yang tidak aktif dan kurang melakukan atau langsung tiada aktiviti fizikal.

Obesiti juga antara faktor penyakit kronik singgah dibadan anda antaranya

-Penyakit kencing manis
-Strok
-Penyakit jantung

Jangan jadi sebahagian daripada statistik ini,pencegahan adalah semudah makan secara sihat dan buat aktiviti fizikal.Mulakan dengan sekadar jalan kaki dan selalu naik tangga di pejabat anda.Sasar dengan tekad yang kuat  untuk berjalan kaki 10,000 langkah setiap hari.

Malah melakukan aktiviti kerja rumah bersama-sama mampu mengurangkan risiko obesiti.Jangan terlalu mengharapkan bibik sahaja.

Kalau dah bersenam tapi tak menjaga pemakanan merupakan pekara sia-sia sahaja.
Kurangkan pengambilan makanan segera yang boleh anda menempah kubur dengan segera.Kurangkan makanan berlemak,gula dan garam.

Selamat berjaya!!


No comments:

Post a Comment