Friday, June 29, 2012

Bersyukurlah dengan nikmat Allah



Nikmat Allah yang diberikan kepada kita terlalu banyak,pelbagai-bagai kenikmatan yang diberikan.Kita mempunyai anggota badan yang sihat,mampu berkerja mencari nafkah untuk dibawah pulang dan berkongsi rezeki kepada anak-anak dan ahli keluarga.Rumah,Isteri dan anak-anak juga merupakan kenikamtan yang diberikan Allah.

Persoalannya adakah kita bersyukur dengan kenikmatan itu?.Pelbagai cara menunjukkan tanda syukur dengan kenimatan itu kepada Allah S.W.T.Gunakan segala kenikmatan pada diri kita seperti anggota badan untuk bersolat,berzikir tanda takut kepada Allah.Berzikir memuji kebesaran dan kesuciannya serta memohon keampunan kepada-Nya.Gunakan tenaga kita memperjuangkan agama Islam yang tercinta.

Selain itu,kenikmatan harta digunakan untuk menolong anak-anak  yatim,manusia miskin dan bersedekah kejalan Allah.Sesungguhnya harta kita bukannya total seratus peratus milik kita tetapi ada hak orang lain untuk diberikan dan merasai kenikmatan bersama-sama.

Korbankan nikmat Allah dengan cara yang betul tanda syukur kita atas segala nikmat,rahmat dan anugerah-Nya.Jangan sesekali kita gunakan kejalan yang dimurkai dan bertentangan kehendak Allah.Jika Allah murka dia boleh rentap bila-bila masa atas segala kenikmatan.Semoga kita terhindar dari segala macam musibah yang tak mampu kita hadapi. WASALAM...

No comments:

Post a Comment