Friday, July 13, 2012

Senjata Itu Menghalang Daku!

"Wahai rakanku kenapa keadaanmu begitu menyedihkan"?Tanya syaitan gemuk kepada Syaitan Kurus.

Kasihan dia melihat rakannya itu.Tubuhnya kurus melidi,tidak berpakaian.Wajahnya sentiasa murung kesedihan.

Keadaanya itu jauh berbeza dengan syaitan gemuk yang sihat,berperut buncit dan lengkap berpakaian serba cantik,wajah syaitan gemuk itu sentiasa riang,mulutnya asyik ketawa gembira.

"Kau lihat aku.Sentiasa Kenyang hasil godaanku terhadap manusia.Pada waktu mereka makan dan minum,aku juga turut serta.Apabila mereka memakai baju,pun aku juga memakainya juga.Dalam apa juga dilakukan manusia itu,aku juga turut serta.Hasil hidupku begitu mewah kerana pemberian manusia itu"Kata syaitan gemuk itu lagi.

"Jikalau begitu nasibmu begitu beruntung wahai temanku.Sedangkan aku tidak dapat menumpang kenyang daripada manusia yang aku goda"Jawab syaitan kurus sedih.
"Mengapa begitu rakanku?Apakah yang menyebabkan engkau terhalang daripada menikmati kesenangan seperti aku?"Tanya rakanku lagi.

"Wahai temanku,Manusia yang aku goda itu mempunyai senjata.Setiap kali mereka hendak makan dan minum mereka akan menggunakan senjata itu.Begitu juga mereka hendak menyarung pakaian,bahkan dalam segala perkara mereka akan menggunakan senjata itu.

Senjata itu menyebabkan langkahku terhalang.Menyekat aku dari turut sama makan,minum bersama-sama mereka.Aku tidak dapat menyertai apa sahaja aktiviti yang mereka lakukan.Sebab itu tubuhku kurus dan tidak berpakain.Aku sentiasa kelaparan dan kehausan"Jerit syaitan kurus.

Lantas syaitan gemuk bertanya,"Siapakah golongan manusia itu?Apakah senjata mereka yang menghalang wahai rakanku?"

Mereka adalah golongan mukmin dan mulutnya tidak lekang dari berzikir dan Bismillah dalam setiap perkara
yang hendak mereka lakukan,mereka tidak pernah lupa dengan kalimah BISMILLAHIRAHMANIRAHIM.

"Nama Allah tidak pernah lekang daripa mulut mereka  sebelum melakukan sesuatu perkara.Itulah 'senjata'
mereka yang menghalang daku daripada turut serta mejamah rezeki mereka dan gagal mendapatkan pakain mereka"Jawab syaitan kurus.

Sambil mengangguk kepala,syaitan gemuk berkata"Jikalau begitu.aku memang beruntung.Malah kau berterima kasih kapada manusia yang aku goda.

"Mereka tidak pernah Menyebut kalimah Nama Allah dalam setiap perbuatan mereka.Kerana itu setiap kali mereka dan,minum berpakain aku boleh turut serta dengan mereka.Sebab itu aku sentiasa kenyang dan berpakaian cantik begini"

Sabda Nabi:Bagi setiap perkara atau perbautan yang tidak dimulai dengan Bismillah,Maka terputus Rahmat Allah SWT.




No comments:

Post a Comment